Bodemdossiers digitaliseren
In de Omgevingswet worden wetten over de fysieke leefomgeving samengevoegd. Daar valt ook grotendeels de wet- en regelgeving omtrent bodeminformatie onder. Door het invoeren van de Omgevingswet komt de informatie over bodem terecht in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Hierdoor is de beschikbaarheid van de informatie in uw bodemdossiers relevanter dan ooit. Door de dossiers te digitaliseren kunt u de informatie eenvoudig opnemen in het DSO en beschikbaar stellen aan de desbetreffende medewerkers en/of organisaties. De toegang tot uw bodemarchief tijdens het digitaliseren is geborgd door onze opvraagservice.
Beschikbaar stellen bodemdossiers
De inhoud van bodemdossiers is een neerslag van de uitvoering van de Wet Bodembescherming (Wbb). Deze wet is van kracht sinds 1987. Tot de invoering van de Wbb vielen handelingen met betrekking tot bodem onder de Hinderwet (sinds 1875). Door de invoering van de Wbb is langzamerhand steeds meer archief gevormd dat specifiek op bodem van betrekking is. De dossiers bevatten locatie-gebonden documenten over uitgevoerde bodemonderzoeken, saneringen en evaluatieverslagen hiervan.
Meer weten over bodemdossiers?
Inhoudelijk schonen van bodemdossiers en indelen in documentsoorten
Bodemdossiers bestaan uit verschillende soorten documenten, welke vaak door middel van fysieke tabstroken geordend zijn in het dossier. Veelvoorkomende documentsoorten zijn:
- Evaluatie
- Onderzoeken
- Handhaving
- Correspondentie
- Sanering en BUS-melding
- Monitoring
Voor het eenvoudig verwerken van aanvragen van informatie in de bodemdossiers is het belangrijk dat het digitale bodemdossier is ingedeeld in documentsoorten. De documentsoort dient ook in de metadata opgenomen te worden. Bodemdossiers kunnen vermengd zijn met andere zaken die gerelateerd zijn aan een pand of locatie. Voor een optimaal digitaal dossier is het van belang een inhoudelijke schoning uit te voeren voorafgaand aan het digitaliseren. Karmac kan dit voor u verzorgen.
Bodemdossiers digitaliseren voor vervanging
Karmac kan uw bodemdossiers voor vervanging digitaliseren. Hierbij hanteert Karmac de beschreven procedures en eisen in uw Handboek Vervanging bij het scannen en metadateren van de bodemdossiers. Na een succesvolle afronding van het digitaliseren en import in uw e-depot of andere raadpleeginformatie hoeft u de dossiers niet meer fysiek op te slaan. Na een definitief vervangingsbesluit kan Karmac de bodemdossiers gecertificeerd laten vernietigen in samenwerking met zusterbedrijf KarmacM&R.
Opslag van uw bodemdossiers
Na digitalisering is ook (geconditioneerde) opslag van uw bodemdossiers bij Karmac een mogelijkheid. Dit kan als tijdelijke oplossing tot het definitieve vervangingsbesluit, maar ook als de dossiers niet vervangen worden.
Ons proces
Meer weten over hoe onze adviseur u van A tot Z bijstaat van uw aanvraag tot succesvolle afronding van het project?
Meer weten over de mogelijkheden?
Wilt u uw archief digitaliseren of wilt u meer informatie over wat wij voor u kunnen betekenen? Ik beantwoord graag al uw vragen.