Dossiers binnen het sociaal domein digitaliseren
Het sociaal domein omvat alle taken van de gemeente op het gebied van zorg en ondersteuning, zoals de Wmo, Jeugdzorg en de Participatiewet. Deze verantwoordelijkheden brengen vaak een grote hoeveelheid documenten met zich mee, die in fysieke dossiers worden opgeslagen. Actieve en inactieve regelingen liggen regelmatig door elkaar, wat het vinden van de juiste informatie tijdrovend maakt. Door uw archief te digitaliseren, bespaart u tijd en ruimte. Bovendien wordt het zoeken naar dossiers sneller en eenvoudiger.
Karmac is specialist in digitalisering binnen het sociaal domein en welke voordelen dit biedt. Lees verder voor meer informatie of neem direct contact op met onze specialisten.
Wet- en regelgeving binnen het sociaal domein
Binnen het sociaal domein zijn diverse wet- en regelgevingen van invloed op de verantwoordelijkheden van de gemeente. Deze verantwoordelijkheden gaan gepaard met een grote hoeveelheid documenten, die vaak nog in fysieke vorm worden opgeslagen. Belangrijke wet- en regelgeving binnen het sociaal domein omvat onder andere:
- Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015): deze wet zorgt ervoor dat inwoners die niet volledig zelfstandig kunnen functioneren de benodigde zorg ontvangen. Denk hierbij aan ondersteuning voor mensen die een beschermde woonplek of maatschappelijke opvang nodig hebben;
- Participatiewet: deze wet biedt ondersteuning aan mensen met een arbeidsbeperking als gevolg van ziekte of een beperking, waardoor zij moeite hebben om werk te vinden of te behouden. Wanneer er geen recht (meer) is op een WW-uitkering, biedt de Participatiewet tijdelijke ondersteuning;
- Jeugdwet: de gemeente is verantwoordelijk voor preventie, ondersteuning, hulp en zorg voor kinderen en jongeren. Op basis van deze wet zorgt de gemeente voor een passend aanbod van jeugdhulp;
- Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs): deze wet bepaalt hoe gemeenten hun inwoners ondersteunen bij schuldenproblematiek. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan gerelateerde problemen, zoals wonen, gezondheid, verslaving en de thuissituatie;
- Wet inburgering 2021: deze wet geeft gemeenten de regie over de uitvoering van de inburgering van nieuwe inwoners.
Dossiers digitaliseren en metadateren
Het is belangrijk dat u op elk moment snel toegang heeft tot uw dossiers. De dossiers worden op het juiste niveau gedigitaliseerd en met OCR tekst doorzoekbaar gemaakt. In overleg met uw softwareleverancier – indien van toepassing – zorgt Karmac ervoor dat de dossiers eenvoudig en snel digitaal toegankelijk zijn. Daarnaast verzorgt Karmac het metadateren van de dossiers. Dit gebeurt op basis van de informatie die u aanlevert. Ontbrekende gegevens worden tijdens het proces door Karmac aangevuld.
Bewaartermijnen van documenten binnen het sociaal domein
Binnen het sociaal domein gelden verschillende bewaartermijnen voor documenten:
- Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo): processen of zaken met betrekking tot het opstellen van een plan van aanpak, het verstrekken van voorzieningen aan cliënten, de controle en de handhaving van voorzieningen binnen de Wmo kennen een bewaartermijn van 15 jaar na afhandeling van de zaak. Hierbij hoeft geen rekening gehouden te worden met de duur van de voorziening.
- Wanneer een organisatie besluit informatie langer te bewaren om haar taken correct uit te voeren, biedt de selectielijst hier ruimte voor.
- Jeugdwet: de Jeugdwet stelt een bewaartermijn van 20 jaar vast. Er wordt daarbij geen onderscheid gemaakt tussen toegekende en afgewezen aanvragen.
- Participatiewet: voor bijstandsuitkeringen geldt een bewaartermijn van 10 jaar na beëindiging van de uitkering. Het besluit om een uitkering te verstrekken moet 10 jaar worden bewaard nadat de uitkering is gestopt. Voor eenmalige bijstandsuitkeringen is dit niet van toepassing; deze hoeven niet langer bewaard te blijven na het einde van de uitkering.
Een cliëntendossier kan niet als geheel worden beoordeeld, omdat het bestaat uit meerdere onderdelen die volgens de selectielijst elk een aparte bewaartermijn kunnen hebben. Daarnaast speelt de AVG hierbij een belangrijke rol. Persoonsgegevens die niet langer relevant zijn voor de bedrijfsvoering of bewijsvoering van de organisatie moeten worden vernietigd. Dit is vooral van belang binnen het sociaal domein, waar veel (bijzondere) persoonsgegevens worden verwerkt.
Meer weten? Neem contact op met Karmac
Heeft u vragen over het digitaliseren van dossiers binnen het sociaal domein? Wiltu weten wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Neem gerust contact op met Karmac. Onze specialisten helpen u graag verder en denken met u mee over de beste oplossing voor uw situatie.
Meer weten over de mogelijkheden?
Wilt u uw archief digitaliseren of wilt u meer informatie over wat wij voor u kunnen betekenen? Ik beantwoord graag al uw vragen.